bcaa eller vassleprotein
När man vill få ut mer av sin träning så kan man använda sig av proteinpulver och det finns lite olika sorter och märken att välja bland. Nu kan man ju undra vad det egentligen är för skillnad mellan BCAA pulver och vassleprotein som båda rekommenderas för bättre muskelbygge. BCAA är ju i stort sett tre grenade aminosyror, och vassleprotein är ett proteinpulver som innehåller samma aminosyror som finns i BCAA och mer. Nu kan man ju undra varför man ska ta BCAA om samma aminosyror finns i vassleprotein och svaret på den frågan är att aminosyrorna i BCAA kommer i högre koncentration och är därmed särskilt bra då man vill förhindra att muskler bryts ned. Vassleproteinet är också väldigt bra men det tar längre tid för kroppen att ta upp och koncentrationen av essentiella aminosyror är lägre.

Vad är BCAA?                                                                

BCAA kommer som ett pulver som innehåller grenade aminosyror. Med pulvret så får man först och främst den essentiella aminosyran L-leucin men också L-valin och L-isoleucin. De här aminosyrorna är med och ser till att den muskelmassa som man redan har förblir i gott skick och att den inte bryts ned. Samtidigt så är syrorna viktiga för uppbyggnaden av nya muskler och när man använder sig av BCAA så hjälper man kroppen med återhämtning och proteinsynetesen efter avslutad träning. Om man skaffar en riktigt bra produkt så kan det även ingå ämnen som gör att aminosyrorna tas upp på ett effektivare vis. Läs mer om BCAA här.

Det är inte bara de som tränar för att bygga muskler som kan ha användning av grenade aminosyror för att stimulera muskelbygget. Man kan också se en stor fördel med att ta hand om musklerna då man kanske genomgår en diet för att gå ner i vikt.

Vassleprotein

När man behöver höja sitt proteinintag så kan vassleprotein vara en bra idé. Vasslen är en biprodukt som man får då man gör ost av mjölk. Den är naturlig och full av viktiga aminosyror som kan vara till stor hjälp för kroppens muskeluppbyggnad samt för återhämtning efter träning. Vasslen innehåller fler kalorier än BCAA, men det ska poängteras att det här är en mycket bra produkt för den som håller en diet och som vill gå ner i vikt. Läs mer om Vassleprotein här.

Vassleprotein eller BCAA?

Det kan verka som att det räcker att ta bara BCAA eller bara vassleprotein och visst kan det vara så att man klarar sig fint med en av dessa proteinprodukter. För många så är det dock självklart att använda sig av både BCAA och vassleprotein. BCAA kan man ta innan och under träning eftersom detta koncentrerade pulver snabbt kommer att tas upp av kroppen. Vassleproteinet kan man ta som mellanmål då det kommer ta lite längre tid för kroppen att ta upp detta kontra BCAA.