Det har utförts en hel del studier med syftet att fastställa hur kosttillskott med BCAA påverkar kroppen då den utsätts för intensiv uthållighetsträning. Olika studier har förstås sett på lite olika områden såsom hur BCAA (leucin, valin och isoleucin) påverkar saker som muskelskador, prestation, uthållighet samt återhämtning och även immunförsvaret. Det är ju så att intensiv träning kan påverka immunförsvaret på ett negativt sätt och BCAA produkter marknadsförs ofta som bra för att motverka denna effekt.

Genom att slå ihop resultaten av flera olika studier som utförts på olika håll i världen, men mestadels på män, så har man kommit fram till att ett intag av BCAA i samband med träning kan ge en effekt, men kanske inte nödvändigtvis den effekt som marknadsförs.

Mindre muskelsmärta

Något som kan bekräftas är att man med BCAA kan få en lägre nivå av smärta till följd av träningsvärk och även att musklerna skyddas så att de muskelskador som normalt sett hade uppstått av träningen blir mindre. Dessutom så tycks det vara så att den som använder sig av den här typen av kosttillskott inte känner sig lika trött av träningen, både fysiskt och mentalt. Vidare så har man kunnat se att den anabola responsen under återhämtningsperioden blir bättre och att den som tar kosttillskott med BCAA får ett starkare immunförsvar.

Det som man däremot inte har kunnat bevisa är att intaget skulle leda till bättre atletisk prestation. Dessutom så tycks det vara viktigt att få rätt balans mellan aminosyrorna leucin, isoleucin och valin. Det här är viktigare än storleken på den dos som man får så det kan vara något att se lite närmre på för den som vill dra största möjliga nytta av BCAA tillskott.

När man ser på BCAA och uthållighetsträning så kan man alltså baserat på den uppskattning som har gjorts av flera olika studier konkludera att det helt klart finns en nytta med att få i sig aminosyrorna då de hjälper kroppen med återhämtning och även motverkar problem med träningsvärk och muskler som bryts ned. Sedan så är det givetvis så att den som tränar ofta gärna vill stärka immunförsvaret för att slippa sjukuppehåll från träningen.

Källa till denna artikel finner du här.