Under strikta dieter går kroppen in i ett katabolt tillstånd, vilket kan leda till muskelnedbrytning på grund av flera orsaker. Desto magrare kroppen blir, desto mer försöker kroppen hålla kvar dess fettlager, och när kroppen slutar använda sig av fett för att producera energi kommer kroppen att behöva ta energi från annat håll. Och musklerna blir lätt en av måltavlorna för detta ändamål.

Vad som händer är att musklerna börjar brytas ner för att kroppen ska få tillgång till protein, som sedan bryts ner till aminosyror som i sin tur kan användas för att skapa kroppsbränsle. Och som om det inte vore tillräckligt med att musklerna bryts ner, så saktar även proteinsyntesen in under diet. Proteinsyntesen är nämligen den muskeluppbyggande processen, och en ökad muskelnedbrytning i kombination med sänkt proteinsyntes, är i princip det värsta som kan hända för dig som vill bygga muskler.

Det är här BCAA kommer in i bilden. Som vi redan nämnt stimulerar BCAA (speciellt leucin) proteinsyntesen, och det finns ett antal studier som tyder på att BCAA till och med är bättre än vanligt protein i detta syfte. Man har även sett att BCAA kan hämma de muskelnedbrytande processerna. Ja, du hörde rätt! BCAA kan, med andra ord, både öka proteinsyntesens aktivitet samtidigt som det minskar förlusterna av muskelmassa.

Utöver allt detta tror man även att BCAA kan ha positiva effekter på prestationen under träning genom att hjälpa dig att orka både mer och längre under passen. Och att orka träna längre är såklart mycket bra för dig som önskar gå ner i vikt. Så hur skulle det gå till? Jo, BCAA tycks tävla med aminosyran tryptofan om transporten till hjärnan. I hjärnan kan tryptofan omvandlas till serotonin, som är en signalsubstans som kan bidra till en ökad känsla av trötthet. Om man däremot skulle ha högre koncentrationer BCAA jämfört med tryptofan i kroppen, kan man tänka sig att BCAA skulle vinna över tryptofan, och leda till en reducering av tryptofantransporten in till hjärnan. Detta minskar i sin tur produktionen av serotonin, som kan hjälpa dig att orka träna hårdare och under längre tid!